Virkistä silmäsi silmäjumpalla

Näkemisen haasteet muuttuvat jatkuvasti. Tablettien ja älypuhelimien myötä katseluetäisyydet ovat lyhentyneet, ja silmät joutuvat työskentelemään entistä enemmän lähelle katsottaessa.

Silmiä liikuttavat lihakset, jotka voivat uupua rasituksessa kuten muutkin kehon lihakset. Silmiä kannattaakin välillä rentouttaa silmäjumpan avulla taukojumpan tyyliin. Jumppaa silmiäsi esimerkiksi pitkäkestoisen tarkan lähityön aikana tai sen jälkeen, jotta silmät eivät väsy.

Silmäjumppa ei paranna silmäsairauksia tai taittovirheitä eikä myöskään ehkäise niitä, mutta silmäjumppa vähentää lähityön aiheuttamaa silmien rasitusta.

Jumppaa silmiäsi näin:

  • Sulje silmät ja pidä niitä hetken kiinni, tämä rentouttaa.
  • Katso alaspäin ja räpyttele. Silmien liikuttavat lihakset ovat nyt lepotilassa ja räpyttely kostuttaa silmän pintaa.
  • Katso kauas ja yritä näyttää ällistyneeltä, purista sitten silmät kiinni tiukasti ja rentouta katseesi katsomalla jälleen kauas. Toista tämä muutaman kerran.
  • Nouse seisomaan ja kuvittele iso kahdeksikko eteesi 3-4 metrin päässä. Seuraa katseella kahdeksikon muotoa muutaman kerran, vaihda suuntaa ja toista muutaman kerran.
  • Istu suorassa, katso suoraan eteenpäin ja liikuttamatta päätäsi katso vasemmalle, sitten oikealle, toista muutaman kerran. Katso seuraavaksi alas, tarkenna vaikka näppäimistöön tai papereihin, joita näet.  Katso sen jälkeen ylös, tarkenna katseesi katonrajaan tai valaisimeen. Toista tämä muutaman kerran.
  • Katso kauas ja kurtista kulmiasi, yritä näyttää vihaiselta, sitten sulje silmät ja rentouta silmäsi ja kasvosi.

Voit jumpata silmiäsi vaikka joka päivä. Silmäjumppaa suositellaan erityisesti, jos silmiä alkaa kirvellä, vetistää tai ne tuntuvat kuivilta pitkäkestoisen lähityön aikana.